Din când în când avem parte de momente neplăcute: fie ne pierdem portofelul plin cu acte, fie cineva ne-a prins pe picior greşit şi ne-a lăsat fără ele.
Astfel, putem să ajungem câteodată, în viaţă, în ipostaza de a fi nevoiţi să ne facem un nou act de identitate înlocuind pe cel pierdut sau furat.
Este important să ştii că nu trebuie să depăşesti termenul de 15 zile de la momentul pierderii ori furtului actului de identitate, până să soliciţi autorităţilor un nou act. Altfel, esti pasibil de o amendă între 40 şi 80 lei în acest moment.
Te invităm să cunoşti ce trebuie să faci la:
- PIERDEREA sau FURTUL actului de identitate
PIERDE, pierd - A nu mai şti unde se află, unde este pus, unde a rătăcit/
A nu mai avea în posesie; a înceta de a mai poseda;
IMPORTANT
- În termen de 15 zile de la pierderea actului de identitate, cetăţeanul este obligat să solicite eliberarea unei noi cărţi de identitate
FURT ~uri - Delict constând în însuşirea (pe ascuns) a unor lucruri străine; hoţie/
Infracţiune care constă în însuşirea pe nedrept a unui lucru mobil al altuia.
IMPORTANT
cetăţenii care nu solicită eliberarea unui nou act de identitate, în termenul legal de 15 zile - vor fi sancţionaţi cu amendă cuprinsă între 40 şi 80 lei
Locuitorii municipiului Oradea, precum şi cei ai celor 11 comune arondate, respectiv:
Biharia, Cetariu, Copăcel, Hidişelu de Sus, Ineu, Lăzăreni, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Sântandrei, Tămăşeu.
Notă: dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiune de divorţ; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
Notă: extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii şi poate fi prezentat şi în format electronic;
În situaţia în care solicitantul nu este titularul dreptului de proprietate asupra imobilului, este necesară declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului, însoţită de actul de proprietate al acestuia; consimţământul se consemnează pe cerere, în prezenţa lucrătorului de evidenţă;
- declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului poate fi dată în ţară, cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate în faţa:
ori, în străinătate, cu cel mult 6 luni înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate:
Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele cazuri:
a) când solicitantul nu prezintă toate documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate, a cărţii de identitate simple sau a cărţii electronice de identitate;
b) când, temporar, nu se poate realiza procedura preluării datelor biometrice;
c) în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România;
d) când se solicită eliberarea unei cărţi electronice de identitate, a unei cărţi de identitate simple sau a unei cărţi de identitate, în unul din cazurile prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. a), b) şi e) - j), la cererea cetăţeanului.
Termenul de valabilitate a cărţii de identitate provizorii este de:
a) un an, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) - c);
b) 45 de zile, pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d).