Din când în când ne schimbăm vârsta, numele, domiciliul sau pur şi simplu avem parte de momente neplăcute: fie ne pierdem portofelul plin cu acte, fie cineva ne-a prins pe picior greşit şi ne-a lăsat fără ele.
În alte cazuri, autoritatea locală decide să modifice numele străzii pe care ai domiciliul şi, datorită faptului ca suntem unici, în ţara noastră, acesta poate fi dovedit doar cu cartea de identitate, în plus, din 2007 ţine loc şi de paşaport în Uniunea Europeană, astfel încât, ajungem de câteva ori în viaţă în ipostaza de a fi nevoiţi să ne facem unul sau să îl înlocuim pe cel vechi, pierdut sau distrus.
Este important să ştii dacă actul de identitate se apropie de limita de expirare, îl poţi schimba doar în ultimele 6 luni de valabilitate dar nu trebuie să depăşesti ultimele 15 zile ale termenului de valabilitate. Altfel, esti pasibil de o amenda, cuprinsă în acest moment între 40 şi 80 lei. Dacă data expirării este într-o zi nelucrătoare (ex. duminică a expirat, mă prezint luni - plătesc amendă, dacă te duci vineri nu ai amendă), trebuie să fi atent să mergi înainte de aceasta.
De ce expira actele de identitate
Important
A T E N Ţ I E
cetăţenii care nu solicită eliberarea unui nou act de identitate,
ÎNAINTE CU 15 ZILE DE EXPIRAREA CELUI VECHI
(cel târziu la data expirării precizate în actul de identitate),
vor fi sancţionaţi cu amendă cuprinsă între 40 şi 80 lei
Locuitorii municipiului Oradea, precum şi cei ai celor 11 comune arondate, respectiv:
Biharia, Cetariu, Copăcel, Hidişelu de Sus, Ineu, Lăzăreni, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Sântandrei, Tămăşeu.
- cererea şi actele necesare se depun, în prezenţa copilului în vârstă de 14 ani însoţit de unul din părinţii săi sau de reprezentantul legal la Compartimentul de Evidenţă a Persoanelor din cadrul S.P.C.L.E.P. Oradea.
Adrese şi date de contact
Program de lucru cu publicul
Notă: dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiune de divorţ; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
Notă: extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii şi poate fi prezentat şi în format electronic;
În situaţia în care solicitantul nu este titularul dreptului de proprietate asupra imobilului, este necesară declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului, însoţită de actul de proprietate al acestuia; consimţământul se consemnează pe cerere în prezenţa lucrătorului de evidenţă;
- declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului poate fi dată în ţară, cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate în faţa:
ori, în străinătate, cu cel mult 6 luni înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate:
Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele cazuri:
a) când solicitantul nu prezintă toate documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate, a cărţii de identitate simple sau a cărţii electronice de identitate;
b) când, temporar, nu se poate realiza procedura preluării datelor biometrice;
c) în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România;
d) când se solicită eliberarea unei cărţi electronice de identitate, a unei cărţi de identitate simple sau a unei cărţi de identitate, în unul din cazurile prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. a), b) şi e) - j), la cererea cetăţeanului.
Termenul de valabilitate a cărţii de identitate provizorii este de:
a) un an, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) - c);
b) 45 de zile, pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d).